Wil jij je met jouw bedrijf of organisatie ook inzetten voor een betere wereld? En wil je daar meer informatie over? Of ben je al goed bezig? Maar sta je niet in ons overzicht? Laat het ons weten!
Criteria
Om als fairtradebedrijf of -organisatie te worden erkend heeft onze overkoepelende organisatie Fairtrade Gemeente een aantal criteria opgesteld. Hieronder vind je een overzicht. Maar ook als je actief bezig bent met - één of meer - Global Goals kun je als fairtradebedrijf of -organisatie worden erkend. Heb je nog vragen over wat er specifiek voor jouw bedrijf of organisatie nodig is voor het predicaat fair trade? Stuur ons een berichtje.
Verkoop fair trade
Supermarkten verkopen minimaal twee fairtrade-versproducten (één permanent en één van het seizoen) & minimaal vier fairtradeproducten in de categorie koffie/thee/suiker & minimaal vier andere fairtrade producten.
Café’s schenken minimaal twee fairtradedranken en maken dit zichtbaar.
Restaurants en lunchrooms schenken minimaal twee fairtradedranken & gebruiken daarnaast minimaal twee fairtrade-ingrediënten en tonen dit aan hun gasten.
Vrije tijd- en recreatiebedrijven verkopen minimaal twee fairtradeproducten en maken dit zichtbaar.
Cadeauwinkels verkopen minimaal vier verschillende fairtradeproducten.
Kledingzaken verkopen merken die zijn aangesloten bij Fair Wear Foundation en/of met het Fairtrade keurmerk.
Overige bedrijven verkopen twee fairtradeproducten, waarbij ook andere duurzame initiatieven zoals FSC-houtproducten meetellen.
Gebruik fair trade
Bedrijven gebruiken minimaal fairtradekoffie en -thee. Waar mogelijk betrekken zij hun medewerkers bij de fairtradecampagne en maken zij in hun uitingen melding van hun betrokkenheid bij fair trade.
Organisaties gebruiken minimaal fairtradekoffie en - thee. Waar mogelijk stimuleren ze het gebruik van fair trade in bijvoorbeeld de kantine, voor relatiegeschenken en kerstpakketten en geven zij in hun interne en externe communicatie uiting aan hun betrokkenheid bij fair trade.